Spring til indhold

Ledsager

  • Du kan søge om ledsagelse, hvis du har en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

  • Din funktionsnedsættelse betyder, at du ikke kan færdes alene.

  • Du er mellem 18 og 67 år. 

HVAD ER EN LEDSAGEORDNING?

  • Ledsageordningen skal sikre, at du på linje med andre kan komme hjemmefra uden at være afhængig af familie eller venner.

  • Du udpeger selv den person, som du gerne vil have til at ledsage dig.

  • Kommunen skal herefter godkende og ansætte personen.

  • Personen skal have en ren straffeattest.

  • Der kan normalt ikke ansættes en person, som er nært knyttet til dig.

  • Hvis du er berettiget til ydelsen, får du 15 timers ledsagelse om måneden.

  • Du kan anvende ordningen til aktiviteter uden for hjemmet, som du selv vælger fx:

    • Biograf, restaurant, natklub

    • Indkøb

    • Ture i naturen

    • Besøg hos familie og venner 

  • Ledsageren kan også hjælpe med praktiske opgaver som at tage overtøj af og på, ved toiletbesøg og lignende.

  • Kommunen betaler ledsagerens løn, men du skal selv betale f.eks. transport og entré for jer begge.

  • Hvis du har fået bevilget ledsagelse, inden du fylder 67 år, har du ret til at beholde ordningen herefter.

  • I boksen "Læs mere" kan du læse kommunens kvalitetsstandard og den lovgivning, som danner baggrund for en bevilling. 

Hvem kan ikke få bevilliget ordningen?

  • Du kan ikke få en ledsageordning, hvis du f.eks. får tilskud til betaling for ansættelse af hjælp til pleje, overvågning (BPA ordning).
  • Du kan ikke få en ledsageordning, hvis du er døvblind og får hjælp af en kontaktperson.

Sagsbehandling - Ledsageordning

  • Det er Afdeling for Psykiatri og Handicap, der ud fra en konkret, individuel vurdering tager stilling til, om du kan få bevilget ledsagelse, hvis du i forvejen modtager ydelser fra denne afdeling.

  • Hvis du får hjælp fra Afdeling for Pleje og Omsorg, er det en sagsbehandler fra denne afdeling, der behandler din ansøgning.

  • Sagsbehandleren samler allerede kendte oplysninger i din sag.

  • Vi kommer på et hjemmebesøg, hvor vi skal tale om:

    • Dit funktionsniveau

    • Dine ønsker og behov for hjælp/støtte

    • Råd og vejledning om ordningens indhold.

    • Kommunens forventninger og krav til dig.

  • Vi skal muligvis indhente lægelige oplysninger.

  • Herefter træffes en afgørelse.

Sagsbehandlingstid

  • Sagsbehandlingstiden er op til 8 uger fra vi modtager din ansøgning.

  • Hvis vi skal indhente lægelige oplysninger, kan tidsrammen for en afgørelse forlænges.

  • Vi sender et brev til dig, hvis vores tidsfrist på 8 uger overskrides.

Hvis ledsageordningen bliver bevilget  

  •  En administrativ medarbejder kontakter dig om det videre forløb.  

Ledsagekort/parkeringskort

  • Ansøgning om ledsagekort og parkeringskort skal ske hos Danske Handicaporganisationer.

  • Et ledsagekort udstedes til personer med et handicap, som har behov for en ledsager til at færdes i det offentlige rum.

  • Et parkeringskort kan udstedes:

    • Hvis du har en stærkt reduceret gangdistance.

    • Hvis du opfylder betingelserne for at få støtte til køb af bil.

    • Hvis du er godkendt til at deltage i den individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede – fx Movias handicapkørsel.

Læs mere og søg om ledsagerkort hos Danske Handicaporganisationer