Byggesagsgebyr
- Byggesagsgebyret opkræves efter tidsforbrug.
- Gebyret vil blive beregnet efter den medgåede tid på baggrund af de ressourcer og faktiske omkostninger, kommunen har i forbindelse med sagsbehandlingen af en byggesag.
- Der opkræves gebyr på nedrivningstilladelser, byggetilladelser og lovliggørelsessager*.
*Byggesagsgebyret for ansøgninger om lovliggørelse af byggeri, som er indsendt før 2015, opkræves ikke efter tidsforbrug, men efter de tidligere gebyrrater.
Gebyr for byggesagsbehandling 2020: |
Takst pr. time |
Erhvervsbyggesager ansøgt i 01.01.2020-01.07.2021*) Midlertidige arrangementer **) Øvrige byggesager |
Gratis Gratis 653,00 |
*) Vedtaget af Kommunalbestyrelsen hhv. d. 29.04.2020 samt d. 24.06.2020
**) Vedtaget af Kommunalbestyrelsen d. 23.08.2018
Gebyrets størrelse
Den samlede størrelse af gebyret for den enkelte konkrete sag afhænger bl.a. af sagens omfang, om sagen er fuldt belyst i ansøgningen, og om den kræver en dispensation eller helhedsvurdering fra bygningsreglementet.
- For små sager vil det som udgangspunkt typisk tage 3-5 timer at behandle en byggesag, under forudsætning af at der er fremsendt en fyldestgørende ansøgning, og at lovgivningen er overholdt.
- For større sager, hvis der mangler oplysninger eller skal dispenseres, vil det typisk tage 5-10 timer at få en byggetilladelse, og 2-5 timer efterfølgende til bl.a. opfølgning på eventuelle ændringer eller mangler.
- For store sager, hvor der er meget dialog, brandteknisk sagsbehandling eller dispensationer, kan det tage op til 10-25 timer at få en byggetilladelse, og 5-10 timer efterfølgende til bl.a. færdigsyn og ibrugtagningstilladelse.
Gebyrrater
Gebyret opkræves i to rater:
- Første rate, når der udstedes byggetilladelse (eller når byggeriet lovligt kan tages i brug for anmeldelsessager).
- Anden rate, når byggeriet er færdigmeldt og kan tages lovligt i brug.
Gebyrpålagte opgaver
De gebyrpålagte opgaver i forbindelse med en tilladelse er f.eks.:
- vejledning
- sagsoprettelse og journalisering
- screening af ansøgningsmaterialet og konfliktsøgning i forhold til anden lovgivning (f.eks. lokalplaner og beskyttelseslinjer)
- gennemgang af forhold i bygningsreglementet
- telefonisk kontakt
- eventuel brandteknisk behandling hos beredskabet
- eventuel helhedsvurdering/dispensation efter bygningsreglementet
- udarbejdelse af selve tilladelsen
- registrering og opdatering af BBR.
- ansøger trækker en ansøgning tilbage
Afgørelser efter anden lovgivning, f.eks. dispensationer fra lokalplaner eller landzonetilladelse, medregnes ikke i det gebyrpålagte tidsforbrug.
Den tid, der bruges efter udstedelse af tilladelse, er f.eks.:
- registrering og journalisering af meddelelser om påbegyndelse og færdigmelding
- opfølgning og eventuel påmindelse om opfyldelse af vilkår i byggetilladelsen
- eventuelle ændringer i projektet som kræver fornyet tilladelse
- færdigsyn og udstedelse af ibrugtagningstilladelse.