Spring til indhold

Ny ordning om fleksibel arbejdstid indført

Ny ordning for administrative medarbejdere vækker begejstring.

De fleste mennesker på arbejdsmarkedet har sikkert ind i mellem oplevet, at en klassisk arbejdsuge med fast kontortid fra 8-16 indimellem kan gøre det svært at få hverdagen og familielivet til at hænge sammen. Men det har man i Vordingborg Kommune måske fundet løsningen på.

Kommunen har indført en ny ordning om fleksibel arbejdstid for en række administrative medarbejdere, der trådte i kraft pr. 1. marts.

”Ideen om fleksibel arbejdstid begyndte som et medlemsforslag i Kommunalbestyrelsen, og med hjælp fra medarbejderne er det blevet videreudviklet til en rigtig god model, som hele Kommunalbestyrelsen bakker op om,” siger borgmester i Vordingborg Kommune, Mikael Smed.

Ordningen betyder, at den enkelte medarbejder kan indgå en skriftlig aftale med sin leder om, hvordan den enkelte medarbejder ønsker at tilrettelægge sine arbejdsdage i tidsrummet 06.00 til 22.00 på ugens fem hverdage.

Det betyder, at man for eksempel kan holde tidligt fri, hvis man vil starte sin arbejdsdag klokken 6.00, eller at man kan have en ekstra fridag ved at lægge flere arbejdstimer på andre dage.

Et andet eksempel kan være forældre, der har en deleordning om børnene. Der kan det for nogle være en fordel at arbejde flere timer i den uge, hvor de ikke har børnene, for så til gengæld at have mere tid til børnene i den følgende uge.

En ordning, der tilgodeser alle

At medarbejderne i kommunen nu får mulighed for større fleksibilitet i hverdagen, vækker begejstring hos næstformand i kommunens hovedudvalg og fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Vordingborg Kommune, Nina Andersen.

”Jeg tror, at den her ordning er fremtiden. At den enkelte har større indflydelse på, hvordan arbejdsugen skal bindes sammen. Jeg tror ikke, at en ordning kun med en 4-dages arbejdsuge, som man har set indført andre steder, giver den nødvendige fleksibilitet for medarbejderne her hos os,” siger Nina Andersen og fortsætter:

”Med den her ordning kan man tilgodese både børnefamilierne, der gerne vil hente børnene tidligt. Eller medarbejdere, der godt kunne bruge en ekstra dag til at restituere. Der er så mange muligheder.”

I første omgang er ordningen indført for en 1-årig testperiode, og de mange arbejdstidsmodeller skal evalueres til næste år. På arbejdsgiversiden er man også begejstret for den nye ordning.

”Vi vil i Vordingborg Kommune gerne være en attraktiv og moderne arbejdsplads, der giver medarbejderne plads til at få hverdagen til hænge bedre sammen. Vi ved, at mange af vores dygtige medarbejdere med fordel kan løse nogle af deres opgaver uden for den almindelige kontortid, og det synes vi, de skal have friheden til,” siger kommunaldirektør Kristina Koch Sloth. 

Sådan sikres holdånden

De eneste formelle krav til medarbejderens fleksible arbejdstid er, at fleksibiliteten skal være forenelig med løsningen af afdelingens opgaver.

Et andet krav er, at medarbejderen som udgangspunkt er på arbejde i tidsrummet 9-14 på de dage, man arbejder. Det skal både sikre, at det er muligt at afholde fælles møder, og at man, trods de mange forskellige arbejdstidsmodeller, får et godt og nært forhold til sine kollegaer.

”Det er rigtigt godt, at den enkelte medarbejder får mere frihed til selv at tilrettelægge sit arbejdsliv. Samtidig er det også vigtigt, at man bliver en del af det gode fællesskab på arbejdspladsen. Vi tror på, at gode, positive relationer mellem medarbejderne er med til at skabe en stærk holdånd, som både er vigtigt for os som arbejdsgiver, men også for medarbejdernes trivsel,” siger kommunaldirektør Kristina Koch Sloth.

Indtil videre er ordningen om fleksibel arbejdstid indgået med 9 forskellige faggrupper, og flere har vist interesse. Spørger man Nina Andersen, må mange flere medarbejdere gerne forsøge sig med en ordning om fleksibel arbejdstid:

”Vi vil helst have så mange som muligt, der forsøger sig med forskellige ordninger, så vi har et godt erfaringsgrundlag at afrapportere til kommunalbestyrelsen, når testperioden udløber.”