Helhedspleje - støtte, hjælp og pleje i hjemmet

Et helhedsplejeforløb består af individuelt tilpasset praktisk hjælp, hjælp til personlig pleje, støtte til hverdagens aktiviteter, samt træning med forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte.

Hjælpen tilrettelægges så den passer lige præcis til dig og tager udgangspunkt i din aktuelle livssituation og behov.

 

 

Modtager du hjælp efter Serviceloven på nuværende tidspunkt?

Hvis du er folkepensionist og i dag får hjælp til personlig pleje og/eller praktisk bistand efter Serviceloven, vil hjælpen fortsætte som hidtil. Du skal ikke selv foretage dig noget, men vil blive kontaktet af visitationen.

Ældre borgere med hjælp efter serviceloven vil alle blive visiteret om til helhedspleje jfr. ældreloven, men da vi har mange borgere med hjælp, vil om-visiteringen ske løbende i prioriteret rækkefølge frem til 2027.

Læs mere....

Praktisk hjælp efter Ældreloven

Du kan bl.a. søge om at få træning eller hjælp til

  • Rengøring, hvis du på ingen måde længere er i stand til selv at varetage opgaverne, selv i mindre etaper.

  • Tøjvask, hvis du ikke er i stand til selv at vaske dit tøj. Ved bevilling af tøjvask på privat vaskeri er der egenbetaling.

  • Indkøb og vareudbringning: Du kan søge om  hjælp til indkøb af nødvendige dagligvarer, hvis du ikke selv er i stand til det, og der heller ikke er andre i husstanden, som kan gøre det. Hvis du er i stand til selv at bestille varer pr telefon eller internet, kan du ikke bevilges vareudbringning.

  • Måltidsanretning eller madservice: Du kan bevilges leveret mad, hvis du ikke kan eller har vanskeligt ved selv at lave dine hovedmåltider, og der heller ikke er andre i husstanden, der kan gøre det. Der er egenbetaling på madservice.

 

Praktisk hjælp efter ældreloven er en del af helhedsplejen i Vordingborg Kommune, og du kan ansøge om hjælpen ved at kontakte Visitationen. Se kontaktboks.

Hjælp til personlig pleje efter Ældreloven

Du kan bevilges hjælp, hvis du har en funktionsnedsættelse, der gør, at du ikke selv kan udføre op­ga­ver ved personlig pleje. Hjælpen bevilges ud fra en konkret, individuel vurdering af dine behov og samlede situation. Forskellige borgeres hjælp kan så­ledes ikke sammenlignes. Hjælpen kan startes hurtigt op, afhængig af din situation.

Hvis du har kræfter og mulighed for det vil vi altid i første omgang forsøge at træne, hjælpe og støtte dig til at blive selvhjulpen igen. Er dette ikke muligt vurderer visitator, om hjælpen skal bevilges fast.

Du kan f.eks. få træning, hjælp eller støtte til

  • af- og påklædning
  • personlig hygiejne
  • bad
  • toiletbesøg
  • forflytninger

 Hjælp til personlig pleje er en del af helhedsplejen under ældreloven.

Madservice

Hvordan kan du få bevilget madservice

Du kan bevilges madservice, hvis du har en funktionsnedsættelse, der gør, at du ikke selv kan tilberede dine måltider, og du ikke har en rask ægtefælle eller andre i hus­standen, der kan varetage den daglige madlavning.

Egenbetaling

Der er egenbetaling på madservice, se takster, under Social- og Sundhedsudvalget.

Frit valg - leverandører

Du kan vælge mellem kommunal leverandør eller private leverandører af madservice

Ansøgning:

Ønsker du bevilling af madservice, kan du kontakte Visitationen. Se kontaktboks

Vurdering af din samlede situation

Har du ansøgt om praktisk hjælp til f.eks. rengøring, skal du have besøg af en visitator. Visitator vil kontakte dig for at aftale et visitationsbesøg i dit hjem.

Visitator er en faguddannet person, som vurderer, om du kan få helhedspleje ud fra din samlede situation. Helhedspleje er rettet mod dig og dine behov, og ikke til pårørende, gæster eller logerende.
Vurderingen sker som hovedregel ved et besøg i dit hjem. Du er velkommen til at invitere en pårørende eller bisidder med, når du modtager besøg af visitator, så de medinddrages og kan støtte dig efter aftale med dig.

Vurdering

Visitator vurderer dit funktionsniveau og din samlede situation. Hvis der er behov for det, kan visitator indhente oplysninger fra relevant plejepersonale i hjemmepleje, sygepleje, dagcenter eller sundhedscenter.
Der kan derudover være brug for, at du giver dit samtykke til, at vi kan indhente flere oplysninger fra læge, speciallæge, sygehus eller anden samarbejdspartner.

Afgørelse

Senest to uger efter visitatorbesøg får du en skriftlig afgørelse. Hvis visitator har brug for at indhente flere oplysninger, kan der gå længere tid. 

 

Hjælp efter indlæggelse på sygehus

Ved udskrivelse fra sygehus eller i akutte situationer kan vurderingen ske på baggrund af oplysninger fra andre fagpersoner, samarbejdspartnere, og måske dine pårørende efter aftale med dig.
De foreliggende oplysninger skrives ind i din journal i kommunen, og helhedsplejen visiteres ud fra de oplysninger, vi har om dig og din livssituation.

Sagsbehandlingsfrister

Ved almindelig ansøgning om hjælp til f.eks. rengøring vil du modtage et kvitteringsbrev fra visitationen inden for 10 hverdage, hvor du vil blive informeret om det videre forløb og forventet besøg af visitator.

Sagsbehandlingstid fra visitationen har modtaget din ansøgning om hjælp, til du kan forvente at modtage en skriftlig afgørelse, er senest efter 10 uger.

Det er dog meget afhængigt af din samlede situation. Akut hjælp til personlige pleje kan starte op inden for et døgn, hvis sagsbehandleren eller den kommunale sygeplejerske vurderer, at der er behov herfor.

Kortere sagsbehandling og afgørelse forekommer også hvis:
• du udskrives fra sygehusophold
• du har nytilkommet øget behov for hjælp
• du udskrives fra sygehus med en alvorlig, livstruende, uhelbredelig sygdom, hvor levetiden forventes at være begrænset
• du får eller kan få forbedret dine sundhedsmæssige udfordringer af hurtig opstart på hjælp

Se også sagsbehandlingsfrister

Afgørelse om helhedspleje

Hvis du er i målgruppen for helhedsplejeforløb, afgør sagsbehandleren fra Visitationen, om du kan visiteres til det.

Afgørelsen om helhedspleje træffes på baggrund af en konkret individuel vurdering og tager udgangspunkt i kommunens generelle serviceniveau. Den første afgørelse er samtidigt et afklaringsforløb, med en varighed fra to uger til tre måneder, for at visitationen kan vurdere, om du har fået bevilget det korrekte forløb. Varigheden er afhængig af, hvor omfattende dit tab af funktioner er.

Afgørelsen indeholder information om det forløb, du er bevilliget og om klagemuligheder.

Du har ret til en ny skriftlig begrundet afgørelse, hvis du skifter forløb eller hjælpen afsluttes efter afklaringsforløbet.

I vurderingen af behovet for hjælp bliver der lagt vægt på:
• hvad du selv kan gøre
• om træning eller rehabilitering kan gøre noget for din samlede situation
• om andre i hjemmet kan hjælpe dig med at udføre praktiske opgaver
• om du med råd og vejledning kan klare opgaven selv ved at anvende teknologiske redskaber/maskiner som for eksempel robotstøvsuger, vaskemaskine, opvaskemaskine, smartphones med app’s eller andre strukturhjælpemidler
• om hjælpemidler eller boligændringer kan hjælpe dig til at klare opgaverne helt eller delvist

Sagsbehandler kan også give dig råd og vejledning om, hvordan du kan hente hjælp og/eller støtte i civilsamfundet.

Frit valg af leverandør

Hvis du bevilges helhedspleje forløb, har du frit valg i forhold til, hvem du ønsker som leverandør. Du har følgende valgmuligheder:

  • Hjemmehjælp leveret af hjemmeplejen i Vordingborg Kommune. 
  • Hjemmehjælp leveret af et privat firma, som er godkendt til helhedspleje og har leverandørkontrakt med Vordingborg Kommune. Se oversigt over private leverandører nedenfor
  • En person efter eget valg til at udføre opgaverne, også kaldet "selvudpeget hjælper". Denne person skal godkendes af Vordingborg Kommune.

Følgende private leverandører har kontrakt med Vordingborg Kommune:

HELHEDSPLEJE:

Curae ApS
Stokkedrevet 10
4760 Vordingborg
Telefon: 42 73 40 80 
Hjemmeside: Curae - Privat Hjemmepleje

Lev-Vel ApS
Krondrevet 9
4760 Vordingborg
Telefon: 30 15 10 86 
Hjemmeside: Lev-Vel - Privat hjemmehjælp

Omsorgspleje ApS
Aarsleffsgade 7
4760 Vordingborg
Telefon: 22 55 28 00 
Hjemmeside: Omsorgspleje

-----------------------------------------------------------------------------------

 

VAREUDBRINGNING:

Brugsen Ugledige
Ugledigevej 1
4720 Præstø
Telefon: 55 99 60 22
(vareudbringning for borgere i Vordingborg Kommune, undtagen Møn, Bogø og Nyord)

Brugsen Borre
Klintevej 381
4791 Borre
Telefon: 55 81 20 04
(vareudbringning for borgere på Møn, Nyord og Bogø)

 --------------------------------------------------------------------------------

TØJVASK:

Holmgård Rens og Vask ApS
Hovedakslen 8
4760 Vordingborg
Telefon: 55 37 02 74 
Hjemmeside: Holmgård Rens og vask

 --------------------------------------------------------------------------------

MADSERVICE:

Det Danske Madhus Kram A/S
Roholmsvej 11D, 2620 Albertslund
Telefon: 70 70 26 46
kundeservice@ddm.dk 

 

Sæsonens - Madserviceleverandør
Gummersmarkvej 7A, 4632 Bjæverskov
Telefon: 44 14 74 84
kontakt@saesonens.dk

 

Se evt. Socialstyrelsens Fritvalgsdatabasen

Selvudpeget hjælper efter Ældrelov

Hvis du er berettiget til hjælp og helhedspleje efter Ældrelovens §10, kan du vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne.

Den person, du udvælger, skal godkendes af Vordingborg Kommune og herefter indgå kontrakt med kommunen om omfang, indhold og leverancesikkerhed, samt betaling.

Ofte er der brug for et møde med hjælper, hvor det vurderes om hjælper kan godkendes til opgaven.

Kontakt visitationen, hvis du vil søge om selvudpeget hjælper.

Har du demens i familien?

 Du kan læse mere om tilbud og afløsning i hjemmet på vores side om Demens i familien

Skal du på ophold i anden kommune

Modtager du hjemmehjælp i Vordingborg Kommune og skal på ophold i en anden kommune, kan hjælpen bestilles tilsvarende i feriekommunen. Du skal henvende dig til Visitationen, som kan bestille hjælpen i den ønskede kommune.

 

Hjælpemidler:
Det påhviler dig selv at medbringe de nødvendige hjælpemidler under ferieophold, både hos familie og i ferieboliger, i og uden for Vordingborg Kommune. Det gælder både de hjælpemidler, du har fået til hjemmet og de hjælpemidler, du måtte få behov for på feriestedet, fx på grund af forholdene i og indretningen af ferieboligen.

Hvis du skal modtage hjemmehjælp i feriekommunen, anbefaler vi, at du ved valg af feriebolig sikrer dig, at de nødvendige forhold og hjælpemidler er til stede, for at leverandøren af hjemmehjælp kan udføre deres opgaver forsvarligt.

Der er efterhånden gode muligheder for at leje hjælpemidler hos private firmaer for en kortere periode. Ofte kan firmaet levere og afhente på feriestedet. Du skal selv afholde udgifterne til leje af hjælpemidler. 

 

Klagevejledning

Klage over afgørelsen

Hvis du ikke bliver tildelt det forløb, du har søgt om, kan du klage. Klagevejledning er vedlagt den afgørelse, du modtager. Heri kan du læse, hvad du skal gøre, hvis du vil klage. Du skal være opmærksom på klagefristen. Fristen fremgår af afgørelsen.

Klage over hjælpens udførelse
Hvis du er utilfreds med mangler, uhensigtsmæssigheder, hjælperen, indsatse eller den måde, hjælpen udføres på, skal du klage til den nærmeste leder hos leverandøren. Leverandørens telefonnummer fremgår af afgørelsen. 

Hvis leverandøren ikke imødekommer din henvendelse, kan du klage til Visitationen. Der er ingen specielle krav til din klage. Du kan klage både skriftligt eller mundtligt ved en telefonhenvendelse eller ved personlig henvendelse.

Du kan sende din klage elektronisk til Vordingborg Kommune via Borger.dk. Det skal du bruge MitID til. Vi anbefaler, at du bruger denne metode, når du sender personfølsomme oplysninger.
Du kan også sende eller aflevere din klage til Vordingborg Kommune, Valdemarsgade 43, 4760 Vordingborg. Skriv gerne att: Center for Pleje og Omsorg

Når vi har modtaget din klage, har vi 4 uger til at sagsbehandle din klage.
Du vil du få besked, om vi ændrer vores afgørelse, eller om vi fastholder afgørelsen.
Hvis vi fastholder vores afgørelse, vil vi sende din klage til Ankestyrelsen, sammen med alle sagens akter.

Afbud og erstatningshjælp

Leverandøren af helhedsplejen kan ikke aflyse din hjælp, men kan blive forhindret i at komme til det aftalte tidspunkt.

Du vil blive kontaktet per telefon senest samme dags morgen, hvis det bliver nødvendigt at flytte en aftale mere end en time. Ved akut opståede situationer dog så hurtigt som muligt.
Hvis du får personlig hjælp og pleje, skal hjælpen som hovedregel altid leveres den aftalte dag. Hjælp til personlig pleje, der kun ydes en til to gange om ugen, skal ydes inden for to hverdage.

Hvis du får hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet, tilbydes du ved afbud fra leverandør erstatningshjælp inden for 3 hverdage. Rengøring kan efter aftale med dig flyttes til en anden dag/tidspunkt.

Der kan ikke kræves erstatningshjælp, når hjælpen ikke kan leveres, fordi du er indlagt på midlertidigt ophold, ferie eller lignende.
Derfor er det vigtigt, at du melder afbud til din leverandør, hvis du for eksempel er bortrejst. Du skal melde afbud senest hverdagen før i leverandørens telefontid.

Hvis du ikke har meldt afbud og ikke er at træffe, kontakter leverandøren dine pårørende af hensyn til din sikkerhed. Hvis der er begrundet mistanke om, at der er noget helt galt, kontakter hjælperen politiet.

Senest opdateret 15-10-2025
Kontakt

Pleje og Omsorg

Telefontid:
55 36 29 10
Mandag til fredag 9.00 - 12.00

Send os en mail via Digital Post på Borger.dk
Kategori: Pleje og Omsorg