Spring til indhold

Indhentning af børneattest, CVR-register og NemKonto

Indhentning af børneattest

Ifølge Folkeoplysningsloven skal alle foreninger og aftenskole indsende en tro- og love-erklæring på, at de overholder reglerne om indhentning af børneattester. Også selvom foreningen ikke har aktiviteter for børn i foreningen. Det har altså ingen betydning om de ansatte/beskæftigede personer, både lønnede og ulønnede, har direkte kontakt med eller færdes blandt børn under 15 år.

Hvem skal indsende tro- og love-erklæring?

  1. Folkeoplysende foreninger
  2. Aftenskoler
  3. Alle der modtager tilskud fra Vordingborg Kommune
  4. Alle der får anvist kommunale lokaler og arealer i Vordingborg Kommune

I Vordingborg Kommune afgiver foreningen tro- og loveerklæringen én gang om året via Foreningsportalen. Kommunen må ikke yde tilskud eller anvise lokaler til foreninger og frivillige der ikke har afgivet erklæring. 


Oprettelse af CVR

For at Vordingborg Kommune kan udbetale tilskud til en forening, skal foreningen have et CVR-nr. Dette opretter du på www.virk.dk


Hvordan registrerer man en forening i Virk.dk?

I logger ind på Virk.dk med MIT -id. Herefter kan I vælge forskellige kategorier af foreninger, men de to vigtigste er henholdsvis frivillige foreninger og almindelige foreninger. Gå til virk.dk


Hvad er forskellen på frivillige foreninger og almindelige foreninger på Virk.dk?

Forskellen er, at en frivillig forening ikke driver erhverv, opkræver moms og/eller har lønnede ansatte. En almindelig forening skal ikke betale selskabsskat, men har lønnede ansatte og opkræver moms og skal derfor løbende indberette til Skat.

De fleste nye foreninger er bare frivillige foreninger, som hverken udbetaler løn eller er momsregistrerede, men det kan sagtens ændre sig, efterhånden som foreningen vokser. Hvis I for eksempel begynder at udbetale løn til en træner, skal I registreres som almindelig forening.

Hvornår skal man opdatere sine oplysninger?

Man skal opdatere sine oplysninger, hvis der sker ændringer. For eksempel hvis I skifter adresse. Hvert tredje år skal I også bekræfte, at I stadig eksisterer, men det får I automatisk besked om.

Derfor er det vigtigt, at jeres mail-oplysninger i CVR er opdaterede, så det ikke er en til den tid afgået formand, som modtager beskeden. Her anbefaler vi, at I opretter en foreningsmail, så foreningen for eksempel er registreret med formand@foreningensnavn.dk eller en lignende mail, som hurtigt kan overdrages.

Hvem kan oprette foreningens CVR-nummer?

For at kunne oprette jeres forening på virk.dk skal den, der underskriver, være tegningsberettiget ifølge jeres vedtægter eller have fuldmagt fra tegningsberettigede.


Oprettelse af Digital postkasse

Alle foreninger med et CVR-nr. skal have en digital postkasse til sikker kommunikation fra det offentlige.

Når foreningen har fået et CVR-nr. kan I oprette en digitalpostkasse. Når I opretter postkassen, skal I angive mindst en og højst to e-mailadresser, som får besked, når der er ny post i postkassen. I skal altså beslutte, hvem der får ansvaret for at holde postkassen ajour og eventuelt fordele posten videre til andre i foreningen, som skal have den. Se her hvordan I opretter en digital postkasse:

https://virk.dk/vejledning/virk-hjaelp/digital-post/


Tilknytning af Nemkonto

Hvis I ønsker at modtage tilskud fra kommunen eller anden offentlig instans skal foreningen have tilknyttet en NemKonto. Når I har modtaget jeres CVR-nr., skal I henvende jer i banken og bede om at få tilknyttet en Nemkonto til foreningens CVR-nr.

Når I har fået tilknyttet en NemKonto til jeres CVR-nr., skal I give besked til Center for Kultur, Fritid og Udvikling og oplyse jeres CVR-nr.