Hvert år får Vordingborg Kommune gennemført en tilfredshedsmåling med ansøgernes oplevelse af sagsbehandlingen indenfor afsluttede sager på henholdsvis plan-, bygge- og miljøsager.
Årets topscorer er miljøsagerne, hvor tilfredsheden generelt er meget høj, og hvor der ses en fin stigning fra sidste års tilfredshedsmåling.
På alle tre fagområder ligger den overordnede tilfredshed med sagsbehandlingen højt. Det samme gælder, når man ser på svarene om sagsbehandlerne opleves som fagligt kompetente og er venlige og imødekommende.
- Det er vigtigt, at vi hvert år får de her målinger af tilfredsheden, så vi kan følge med i, om vi gør det godt nok og hvor vi bør forbedre os, siger Anders J. Andersen, formand for Klima- og Teknikudvalget.
- Jeg hæfter mig ved den generelt høje tilfredshed med vores sagsbehandling og den gode oplevelse ansøgerne har af kontakten med vores sagsbehandlere. Når vi nogle gange ser negativ omtale af vores sagsbehandling på for eksempel de sociale medier, så er det godt som lokalpolitiker at vide, at vi generelt har rigtig mange tilfredse borgere og virksomheder.
På plan- og byggeområdet viser målingen til gengæld et markant fald i tilfredsheden med sagsbehandlingstiden og i forhold til, om der er givet klar besked om forventet sagsbehandlingstid.
De to områder har i 2024 været udfordret af dels nye eller opdaterede fagsystemer, dels personalemangel. Der er hen over de seneste måneder ansat nye medarbejdere, så forventningen er, at sagsbehandlingstiderne vil falde igen. Herudover vil der blive et øget fokus på at informere ansøgere bedre om forventninger til sagsbehandlingstid og hvilke faktorer, der særligt kan være afgørende i den enkelte sag.