Praktikniveau 3
Kompetenceområde 1: Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.
|
Hvordan sikrer skolen, at den studerende kan opfylde kompetencemålene? |
|
Kompetencemål: Den studerende kan i samarbejde med kolleger, ressourcepersoner og forældre begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.
|
|
|
Færdighedsmål: Den studerende kan
|
Vidensmål: Den studerende har viden om |
|
planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourcepersoner, |
organisations-, undervisnings-, og samarbejdsformer,
|
Praktiklæreren drøfter organisations-, undervisnings-, og samarbejdsformer med den studerende.
|
evaluere elevers læringsudbytte og undervisningens effekt og |
metoder til formativ og summativ evaluering og
|
|
udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag. |
observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder.
|
Praktiklæreren støtter, vejleder og udfordrer de studerende i udviklingen af praksis på et fagdidaktisk og empirisk grundlag.
|
Kompetenceområde 2: Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og sociale læringsmiljø.
|
|
|
Kompetencemål: Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab.
|
|
|
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
|
lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne. |
læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning.
|
|
Kompetenceområde 3: Relationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner.
|
|
|
Kompetencemål: Den studerende kan varetage det positive samarbejde med elever, forældre, kolleger og andre ressourcepersoner og reflektere over relationers betydning i forhold til undervisning samt elevernes læring og trivsel i skolen. |
|
|
Færdighedsmål: Den studerende kan
|
Vidensmål: Den studerende har viden om |
|
støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og i klassens sociale liv, samarbejde med forskellige parter på skolen, og |
anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklusionsprocesser og
|
|
kommunikere med forældre om elevernes skolegang. |
Processer, der fremmer godt skole-hjemsamarbejde og samarbejdsformer ved forældremøder og forældresamtaler og kontaktgrupper.
|