Midlertidigt ophold

Midlertidigt ophold tilbydes på et af kommunens plejecentre. Tilbuddet kaldes ferie-, afklarings-, aflastnings- eller træningsophold.

Opholdet er tidsbegrænset afhængigt af opholdets formål. Midlertidigt ophold er som regel af 6 til 13 ugers varighed inden udskrivelse til eget hjem eller egnet bolig aftales. Der betales for forplejning mv. ud fra en takst for midlertidigt ophold, der besluttes én gang årligt af Kommunalbestyrelsen. Et midlertidigt ophold på akutplads er af kortere varighed på 10 til 14 dage og tilbydes som alternativ til indlæggelse eller genindlæggelse på sygehus. Opholdet på akutstue er gratis, da det er bevilget efter sundhedsloven.

Såfremt opholdet efter udskrivelse fra sygehus eller fra akutplads finder sted på en midlertidig plads, afholdes en afklaringssamtale. Den afholdes inden for de første 14 dage, og det anbefales den nærmeste pårørende at deltage. Ved samtalen kan det aftales at afholde opfølgende møder, og der lægges en plan for det midlertidige ophold.

Udskrivelse fra midlertidigt ophold foregår på samme måde som udskrivelse fra sygehus dvs. med Tage-imod-besøg og opfølgning.