Sundheds- og plejepersonale

Den personlige hjælp og praktiske støtte ydes af plejepersonalet og evt. en fysioterapeut eller ergoterapeut fra Rehabiliteringsteam Ældre, hvor der er tale om et rehabiliteringsforløb. Et rehabiliteringsforløb er tidsafgrænset og planlagt ud fra de mål, der er aftalt.

Plejepersonalet udfører den hjælp, der er bevilget i det daglige. Det, der leveres, registreres automatisk ved, at arbejdsplanen dagligt godkendes i det elektroniske omsorgssystem. Her dokumenterer personalet også de observationer, der afviger væsentligt fra det vanlige.

Sygepleje ydes af kommunalt personale. På plejecentre er det personale fra Vordingborg Kommune, der yder hjælpen, og i hjemmeplejen kan både kommunale og private leverandører vælges efter Lov om frit valg. Læse mere i oversigten over private leverandører.

Der er dage eller perioder af året, hvor personalet holder fri, og hvor hjælpen derfor ydes af en kollega eller en vikar. De forskellige vagthold samarbejder og koordinerer, så opgaven løses som vanligt eller tilpasses ved behov.

Der tages i planlægning altid hensyn til ønsker om, hvorledes og af hvem hjælpen skal udføres, men der vil være perioder, hvor ønskerne ikke kan efterkommes, og hjælpen må gives i det omfang og på det tidspunkt,  hvor det praktisk kan lad sig gøre.