Hjælpeordning - BPA
Hvad er en BPA hjælpeordning?
-
Borgerstyret personlig assistance (BPA) er et kontant tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere.
-
Hjælperne skal yde pleje, overvågning og ledsagelse.
-
Ordningen skal sikre, at du får en hjælp, der tager udgangspunkt i din selvbestemmelse og dine ønsker.
-
Ordningen skal understøtte dig i at fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.
-
Dit behov kan ikke dækkes ved almindelig personlig hjælp, omsorg og pleje
-
Ordningen kan kombineres med andre hjælpeforanstaltninger fx personlig hjælp, omsorg og pleje.
-
Ordningen er gratis for dig.
Hvem kan søge?
-
Du kan søge om en BPA ordning, hvis du har en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
-
Du skal være over 18 år.
-
Du skal i høj grad være afhængig af andre i almindelige daglige funktioner.
-
Du skal have et massivt behov for pleje, overvågning og ledsagelse.
-
Dit aktivitetsniveau skal være højt eller kan forventes at blive højt.
-
Du skal selv kunne administrere tilskuddet.
-
Det betyder, at du er ansvarlig for:
-
valg og ansættelse af hjælper
-
udbetaling af løn
-
opgørelse af de timer der skal betales for
-
indbetaling af fx skat og ATP-bidrag
-
udregning og udbetaling af feriepenge.
-
HVORDAN SØGER DU?
-
Du skal kontakte Afdeling for Psykiatri og Handicap. Du kan se oplysningerne i boksen i højre side.
Hvilke aktiviteter indgår ikke i ordningen?
-
Hvis du er i arbejde, får du ikke hjælp til at varetage arbejdsfunktioner, der går ud over at dække pleje, overvågnings- og ledsagerbehovet.
Sagsbehandling
-
Det er Center for Psykiatri og Handicap, der ud fra en konkret, individuel vurdering tager stilling til, om du kan få bevilliget ordningen og fastsætter tidsforbruget.
-
Sagsbehandleren samler allerede kendte oplysninger i din sag.
-
Sagsbehandleren kommer på et hjemmebesøg, hvor vi skal tale om:
-
Dit funktionsniveau.
-
Dine ønsker og behov for hjælp/støtte.
-
Råd og vejledning om ordningens indhold.
-
Kommunens forventninger og krav til dig.
-
Vi skal muligvis indhente lægelige oplysninger.
-
-
Herefter træffes en afgørelse.
-
Hvis vi bevilger ordningen, fastsætter vi tidsforbruget.
-
Du kan finde en oversigt over sagsbehandlingsfrister i boksen til højre.
-
Hvis vi skal indhente lægelige oplysninger, kan sagsbehandlingstiden blive forlænget.
-
Vi sender et brev til dig, hvis vores sagsbehandlingstid overskrides.
Opfølgning efter bevilling
-
Center for Psykiatri og Handicap foretager efter bevillingen en løbende vurdering af dine behov.
-
Du har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.