Spring til indhold

Hjælpeordning - BPA

Hvad er en BPA hjælpeordning?

  • Borgerstyret personlig assistance (BPA) er et kontant tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere.

  • Hjælperne skal yde pleje, overvågning og ledsagelse.

  • Ordningen skal sikre, at du får en hjælp, der tager udgangspunkt i din selvbestemmelse og dine ønsker.

  • Ordningen skal understøtte dig i at fastholde eller opbygge et selvstændigt liv. 

  • Dit behov kan ikke dækkes ved almindelig personlig hjælp, omsorg og pleje

  • Ordningen kan kombineres med andre hjælpeforanstaltninger fx personlig hjælp, omsorg og pleje.

  • Ordningen er gratis for dig.

Hvem kan søge?

  • Du kan søge om en BPA ordning, hvis du har en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

  • Du skal være over 18 år.

  • Du skal i høj grad være afhængig af andre i almindelige daglige funktioner.

  • Du skal have et massivt behov for pleje, overvågning og ledsagelse.

  • Dit aktivitetsniveau skal være højt eller kan forventes at blive højt.

  • Du skal selv kunne administrere tilskuddet.

  • Det betyder, at du er ansvarlig for:

    • valg og ansættelse af hjælper

    • udbetaling af løn

    • opgørelse af de timer der skal betales for

    • indbetaling af fx skat og ATP-bidrag

    • udregning og udbetaling af feriepenge.

HVORDAN SØGER DU?

  • Du skal kontakte Afdeling for Psykiatri og Handicap. Du kan se oplysningerne i boksen i højre side.

Hvilke aktiviteter indgår ikke i ordningen?

  • Hvis du er i arbejde, får du ikke hjælp til at varetage arbejdsfunktioner, der går ud over at dække pleje, overvågnings- og ledsagerbehovet.

Sagsbehandling

  • Det er Afdeling for Psykiatri og Handicap, der ud fra en konkret, individuel vurdering tager stilling til, om du kan få bevilliget ordningen og fastsætter tidsforbruget. 

  • Sagsbehandleren samler allerede kendte oplysninger i din sag.

  • Sagsbehandleren kommer på et hjemmebesøg, hvor vi skal tale om:

    • Dit funktionsniveau.

    • Dine ønsker og behov for hjælp/støtte.

    • Råd og vejledning om ordningens indhold.

    • Kommunens forventninger og krav til dig.

    • Vi skal muligvis indhente lægelige oplysninger.

  • Herefter træffes en afgørelse.

  • Hvis vi bevilger ordningen, fastsætter vi tidsforbruget.

  • Sagsbehandlingstiden er op til fire måneder fra vi modtager din ansøgning.

  • Hvis vi skal indhente lægelige oplysninger, kan sagsbehandlingstiden blive forlænget.

  • Vi sender et brev til dig, hvis vores sagsbehandlingstid overskrides.

Opfølgning efter bevilling

  • Afdeling for Psykiatri og Handicap foretager efter bevillingen en løbende vurdering af dine behov. 

  • Du har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.