Tilbud til borgere og pårørende

Herunder kan du læse lidt om, hvilke tilbud Vordingborg Kommune har til borgere med demens/hukommelsessvækkelse og deres pårørende.

Rådgivning

Tidlig rådgivning giver bedre mulighed for at håndtere de livsvilkår, sygdommen giver.

Har du mistanke om demens, og har du brug for rådgivning og vejledning om demenssygdom, kan du kontakte demenskoordinatorerne.

Vi kan tilbyde:

• at medvirke i udredning af demens

• at informere om kommunens tilbud og muligheder

• at medvirke til at skabe sammenhæng i tilbuddene, så de er tilpasset den enkelte borger

• at yde råd og vejledning i forhold til dagligdagen både til borgeren og til pårørende

• undervisning

Kursus

Kurset består af 5 x 2 timer 2 gange om året, hvor der ved det enkelte modul vil være specifikke emner. Kurset er skabt for at give borgere med en demenssygdom og deres pårørende mere viden omkring livet med demens og de aspekter, der ligger inden for dette område.

Hvis deltagelse ønskes, skal der rettes henvendelse til en demenskoordinator.

Daghjem

Vordingborg Kommune har 4 daghjem for hjemmeboende borgere med demens:

EGELY
Algade 104

HAVEKLUBBEN
Rosagervej 37
4720 Præstø

HYGGEKLUBBEN
Sildemarken 2
4791 Borre

DAGHJEMMET SOLVANG
Orevej 33
4760 Vordingborg

Henvendelse om bevilling af daghjemsplads skal ske til demenskoordinatorerne.

Feriebolig

SOLVANG PLEJECENTER
Orevej 33
4760 Vordingborg

Det er muligt at booke ferieboligen som aflastning til pårørende. Boligen kan maksimalt bookes for 14 dage af gangen. Der gælder først til mølle princippet.

Henvendelse om bevilling af aflastning i feriebolig skal ske til visitationen.

Afløsning i eget hjem

Afløsning i hjemmet kan ydes 2 x 2 timer om ugen i dagtimerne på hverdage.

Henvendelse om bevilling af afløsning i eget hjem skal ske til visitationen.