Boliger med fælles containere og beholdere

• Ved boliger med fælles løsning deles man som udgangspunkt om affaldsbeholdere til:
    • Madaffald
    • Restaffald
    • Papir/pap
    • Plast og mad -og drikkekartoner
    • Metal
    • Glas

• Madaffald og restaffald skal altid afleveres i poser med knude
  • Alle andre affaldstyper skal lægges løst i beholderne og må ikke pakkes i poser

Hvordan får jeg poser til madaffald?

Når mere end 5 husholdninger deler beholder til madaffald

• Det er den affaldsansvarlige for ejendommen, der står for uddeling af poser til madaffald.
  • Du kan også hente madaffaldsposer på genbrugspladsen eller bruge almindelige affaldsposer til madaffald.
  • Alle typer af plastposer kan bruges til madaffald.
  • Brug ikke bionedbrydelige poser.

• Den affaldsansvarlige, fx ejer af ejendommen, vicevært eller formand for beboerforening kan bestille madaffaldsposer ved af udfylde en formular.

Når 2-5 husholdninger deler beholder til madaffald

• Hvis du har brug for flere poser til madaffald, så bind en pose på håndtaget af madaffaldsbeholderen.
  • Når der er en pose på håndtaget lægger skraldemanden madaffaldsposer på beholderen, næste gang han har poser i bilen.
  • Du kan også hente madaffaldsposer på genbrugspladsen.
  • Alle typer af plastposer kan bruges til madaffald.
  • Brug ikke bionedbrydelige poser.

Skilte og labels

• Viceværter og andre med ansvar for affald i fælles beholdere kan bestille skilte og labels i A3-størrelse.
  • Vordingborg Kommune betaler, derfor skal vi også godkende hver enkelt bestilling.
  • Har vi spørgsmål til bestillingen kontakter vi dig.
  • Her kan du bestille skilte og labels.

Storskrald

• Bor man i en større samlet bebyggelse, hvor der altid er storskrald til afhentning, kan man kontakte affaldskontoret og anmode om at komme på en liste med fast tømningsdag.
  • Det er kommunen, der vurderer om bebyggelsen er tilstrækkelig stor til at komme med på listen.
  • Ejendomme med mere end 10 adresser kan få opstillet et miljøskab til det farlige affald.
  • Miljøskabet indeholder enten 6 eller 12 røde miljøkasser, hvor det farlige affald skal lægges ned i.
  • De røde miljøkasser udskiftes, når der afhentes storskrald på adressen.
  • Kontakt affaldskontoret, hvis jeres ejendom ønsker et miljøskab.