Varmeplanlægning

• I forhold til fremtid udvidelse af fjernvarme arbejdes der efter ”Strategisk Energiplan 2023 – Del 2 - Varmeforsyning”.

Planen indeholder konkrete indsatser frem til 2028, og der arbejdes efter følgende målsætning: ”I 2030 er Vordingborg Kommune selvforsynende med vedvarende energi til el og opvarmning”. Det er kommunens ambitionen, at olie- og gasfyr udfases af varmeforsyningen inden for en kortere årrække, hvilket kommunen vil bidrage til gennem oplysningsvirksomhed, primært gennem videreformidling af statslige oplysningskampagner, webinarer og borgerinformationsmøder.

Fra statslig side er det udmeldt, at naturgas forventes udfaset til boligopvarmning frem mod 2040. På den baggrund er det forventningen, at der sker udbygning af fjernvarme til Stensved og i dele af Præstø by frem mod 2028. Kun få andre naturgasområder har potentiale i forhold til fjernvarmeforsyning, hvorfor varmeforsyningen i naturgasområderne fremadrettet primært forventes at overgå til individuel opvarmning.

Strategisk Energiplan 2023 Del 2 - Varmeforsyning